· 

Bordeaux meet up pro


De "pandemie" hield me weer eens thuis: geen Tasting Bordeaux wijnen, geen lijfelijke ontmoeting met gelijkgestemde Bordeaux-liefhebbers, geen reis naar de Bordeaux streek. Gelukkig organiseerde het Conseil Interprofessionel du Vin de Bordeaux een twee uur durende online meet-up over de jongste cijfers en de economische situatie, informatie over de huidige wijnmarkt en nieuwe trends, marketingplan voor België & doorbraken op vlak van duurzame ontwikkeling in de wijnstreek Bordeaux.

Om het toch nog "smakelijk" te houden, dook ik in mijn wijnkelder om er een gerijpte Bordeaux uit te halen. 

In goede Bordeaux-jaren (2009, 2010, 2015, 2016, 2018) is het best haalbaar om voortreffelijke wijnen te kopen tussen  12-14€ en 20-25€ per fles. Ik denk dan aan wijnen uit minder "dure" regio's zoals Bordeaux Supérieur, Médoc, Lussac St Emilion, Fronsac, Cotes de Bourg & Blaye.. Of aan tweede wijnen van grand Cru's. Enkele voorbeelden:

Freyneau, Petit Bocq, Munch, Loudenne, Mercier,  Labadie, Reverdi, Lambersac, Villars, grand village, ...

 


Eerst de cijfers.

Voor de wijnen van Bordeaux is België een "key country". Qua export nr 1 in Europa en nr 4 wereldwijd.

5800 Wijnproducers zorgen jaarlijks voor 678 miljoen flessen wijn. Voornamelijk rood 85%, voornamelijk assemblage.

Met een gemiddelde oppervlakte van 20 ha per wijnbouwer. De supermarkten zorgen voor 80% van de verkoop. 

Wallonië & Brussel drinken iets meer Bordeaux dan Vlaanderen. Recent onderzoek wees uit dat er nog 1,1 mj potentiële Bordeauxdrinkers in België zijn. Het Marketingplan 2021 heeft een lange termijnvisie en richt zich op verschillende sectoren: de horeca waar nieuwe trends worden gevormd, opleidingen @ de École du vin de Bordeaux, terrein actie "strong women" in restaurants, aandacht voor sociale media (influencers-wijnbloggers-ambassadeurs) en wijnboeren die op opendeurdagen van cavisten zullen verschijnen.

Enkele cijfers.


Laura Esperandieu gaf uitleg over de inspanningen die men in Bordeaux doet op gebied van diversiteit en milieu.

De climate change heeft ook in Bordeaux de nodige gevolgen die moeten worden aangepakt.

Sinds 20 jaar werkt men aan "4 shared objectives" -reduce pesticides over the long-term

                                                                                 - promote a "living side by side approach"

                                                                                 - protect biodiversity

                                                                                 -  better control over carbon footprint & water & energy consumption 

Veel aandacht wordt er besteed aan de begrassing tussen de wijnstokken. (grass cover) Het maaien door begrazing .

Aanplant van hagen. (vogels, insekten...)

Planten van bomen. En behoud van bestaande oude exemplaren.

Genoeg diversiteit: bloemen en kruiden die bijen aantrekken.

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0